Archiving by Design

Wat?
Co-creatie voor de ontsluiting van de Amsterdamse Middeleeuwse Gasthuisarchieven

Rol?
Multimediaal maker

Waneer?
2020–2021

Waarom bewaren we middeleeuwse archiefstukken? En hoe maken we die interessant voor jongeren? Deze vragen stelden en beantwoorden Amsterdamse scholieren voor het Middeleeuws Stadsarchief aan de hand van een serie labs.

De labs staan ook online!

Het progamma is nog altijd te vinden op de website van Stadsarchief Amsterdam. Hier kan je het progamma downloaden voor primair én voortgezet onderwijs. In het filmpje hieronder word meer verteld over het progamma.

De jongeren bedachten alle concepten, en mijn taak was om ze te coachen en te helpen met het visualiseren van hun concept. Samen met erfgoeddeskundige en projectleider Marielle Callenbach-Kruithof en conceptontwikkelaar Jephta Hermelink, werkten we aan prototypes van producten die de eeuwenoude bronnen aangrijpend zouden maken voor een jongere generatie.

Vul niet zomaar in wat jongeren enthousiast maakt, maar geef ze de nodige tools en informatie en laat ze het zelf vertellen!

Zo maakten de jongeren bijvoorbeeld een tijdschrijft over de LHBTQ+ gemeenschap met een middeleeuws-religieuze twist, een wandelapp (á la Pokemon Go) waarmee mensen door middeleeuws Amsterdam konden lopen, een middeleeuwse persoonlijkheidstest, middeleeuwse modelijn en nog veel meer.

De jongeren hebben deze eindproducten gepitcht aan de beheerders van het archief, en het lespakket wordt momenteel nog steeds aangeboden aan scholieren. Als we jongeren (meer) betrekken bij erfgoed kunnen we hun blik op inspiratie en waarde meenemen in de manier waarop we naar erfgoed kijken. En hen hierdoor hopelijk enthousiasmeren. Bovendien illustreert dit project dat co-creatie helpt om doelgroepen effectief te bereiken. Vul niet zomaar in wat jongeren enthousiast maakt, maar geef ze de nodige tools en informatie en laat ze het zelf vertellen!

Vorige
Vorige

Verhaal van Nederland